Illeték 2015. január 1-től

2015. január 1-től gyakorlatilag nem módosult jelentősen az illetéktörvény. Az alábbi táblázat tartalmazza a 2015. január 1-től hatályos illetékmértékeket.

Kép forrása: www.bankmonitor.hu

Az alábbiakban ismertetjük azt a két fő változást ami 2015. január 1-től újonnan bevezetésre került.

Bizalmi vagyonkezelés

Fontos kimelni, hogy 2015. január 1-től kimondásra került, hogy nem tárgya az ajándékozási illetéknek az állami adóhatósághoz bizalmi vagyonkezelőként bejelentett személynek, szervezetnek (továbbiakban: vagyonkezelő) a Ptk. szerinti bizalmi vagyonkezelési szerződés alapján történő vagyonszerzése – ideértve a vagyonkezelői tisztségben való jogutódlás formájában történő vagyonszerzést is -, kivéve a vagyonkezelő kedvezményezettként történő vagyonszerzését.

Lakástulajdonok cseréje, egy éven belül több lakástulajdon vásárlás

2014. december 31-ig, ha a magánszemély előbb vett lakást, de egy éven belül eladta azt, ahol addig lakott, akkor előbb meg kellett fizetnie az új lakás értéke után az illetéket, és csak később, a korábbi ingatlan eladása után igényelhette vissza az arra jutó illetéket. 2015. január 1-től az a magánszemély aki előbb vásárol, az nyilatkozik arról, hogy egy éven belül el fogja adni az addigi lakását. Az adóhatóság így az eljárást felfüggeszti, és kiszabja az illetéket az új ingatlan után, de annak összegét nem kell megfizetni. Ha a magánszemély valóban eladja a lakást egy éven belül, akkor csak a különbözet után kell az illetéket megfizetni. Ha viszont nem adja el a lakást, vagy nem igazolja, hogy valóban eladta egy éven belül, akkor az új lakás után megállapított illetéket meg kell fizetni, sőt, a jegybanki alapkamat kétszeresével növelten.

Az eddigi szabályozás nem módosult a tekintetben, hogy a lakástulajdonok magánszemélyek közötti cseréje, valamint lakástulajdon vásárlása esetén, ha a magánszemély vevő a másik lakástulajdonát a vásárlást megelőző vagy azt követő egy éven belül eladja, az illeték alapja az elcserélt lakástulajdonok, illetve a vásárolt és az eladott lakástulajdon – terhekkel nem csökkentett – forgalmi értékének a különbözete. E vonatkozásban nem minősül tehernek a lakástulajdonhoz kapcsolódó haszonélvezet, használat joga.

Ugyanígy nem módosult, ha a magánszemély több lakástulajdont cserél, illetve egy éven belül több lakástulajdont vásárol, értékesít, az illeték alapját képező értékkülönbözet megállapításánál minden egyes lakáscserével, lakásvásárlással szemben – a szerzést közvetlenül megelőző vagy követő, azonos jogcímű – a fizetésre kötelezett számára kedvezőbb illetékalapot eredményező egyetlen cserét, értékesítést lehet figyelembe venni. Ha a magánszemély a további lakáscseréivel, lakásvásárlásaival szemben az előbbi feltételeknek megfelelő, további lakáscserét, lakásértékesítést nem tud igazolni, e lakáscserék, lakásszerzések illetékkötelezettsége az általános szabályok szerint alakul. E vonatkozásban szintén nem minősül tehernek a lakástulajdonhoz kapcsolódó haszonélvezet, használat joga.

Új rendelkezés, hogy a fent említett esetekben a magánszemély legkésőbb a lakásvásárlás illetékkiszabásra történő bejelentésig

1. nyilatkozik, hogy a lakásvásárlást követő egy éven belül a másik lakástulajdonát értékesíti és
2. kéri, hogy az állami adóhatóság a vagyonszerzés után járó illetéket a cserére vonatkozó szabályok szerint állapítsa meg, 

akkor az adóhatóság a forgalmi értéket megállapítja, de az illetékkiszabási eljárást felfüggeszti. 

Ha a magánszemély igazolja, hogy a lakásvásárlást követő egy éven belül a másik lakástulajdonát eladta, az állami adóhatóság a felfüggesztett eljárást – külön döntés meghozatala nélkül – folytatja és a cserére irányadó szabályok szerint állapítja meg a fizetendő illeték összegét. Fontos szabály, hogy ha a magánszemély a lakásvásárlást követő egy éven belül a másik lakástulajdona értékesítésének tényét nem igazolja, akkor az állami adóhatóság a vásárolt lakás forgalmi értéke után illetéket, továbbá – ezzel egyidejűleg – az illeték összege után, a magánszemély nyilatkozata benyújtásának napjától a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeresével számított pótilletéket szab ki. A pótilletéket az adózás rendjéről szóló törvény szerinti késedelmi pótlék számításával azonos módon kell számítani.

Az illetékkedvezményről nyilatkozni és a halasztott illetékalap kedvezményt kérelmezni az illetékkiszabás célját szolgáló B400-as jelű nyomtatványon célszerű megtenni. 

1. Öröklési illeték


Az illeték általános mértéke
Lakástulajdon-szerzés illetékének mértéke
18%
9%
Gépjármű, pótkocsi öröklése
A visszterhes vagyonátruházási illeték (ld. 3. pont) szerint kiszámított mérték kétszerese

Mentes az örölési illeték alól

1. Az örökhagyó egyenesági rokona (ideértve az örökbefogadáson alapuló rokoni kapcsolatot is) valamint túlélő házastársa által megszerzett örökrész. Az egyenesági rokonság azon természetes személyek között áll fenn, akik közül az egyik a másiktól származik. Felmenő egyenes ági rokonok az elődök, így a szülő, a nagyszülő, a dédszülő, míg lemenő egyenes ági rokonok: gyermek, unoka, dédunoka, azaz az utódok. A házasságon kívül született gyermeknek vérszerinti apjával és annak felmenőivel jogilag értékelhető rokoni kapcsolata csak akkor jön létre, ha családi jogállást teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat vagy utólagos házasságkötés során tett elismerő nyilatkozat, illetőleg jogerős bírói ítélet rendezi. Az egyenesági rokonságot megillető illetékmentesség kiterjed az örökbefogadással létrejött rokoni kapcsolatra is. 

2. Az örökhagyó mostoha- és nevelt gyermeke, mostoha- és nevelőszülője által megszerzett örökrész tiszta értékéből 20 millió forint. A mentesség alkalmazása során az örökös által megszerzett lakástulajdon vagy lakáshoz kapcsolódó vagyoni értékű jog után megállapított illetékalapot kell csökkenteni. Amennyiben az örökös által megszerzett lakás tiszta értéke a 20 millió forintot nem éri el, a 20 millió forintból a lakás (vagyoni értékű jog) tiszta értékének levonásával fennmaradó összeg erejéig az általános mértékű öröklési illeték alá eső vagyontárgyak mentesülnek az illeték alól (gépjárművek öröklése esetén tehát ez a szabály nem alkalmazható). 

3. Az egy örökösnek jutó ingóörökség 300 000 forint forgalmi értéket meg nem haladó része. Az értékhatár megállapításánál a más címen illetékmentes ingóságot, továbbá az örökhagyó gépjárművének, pótkocsijának értékét, ruházatát és a személyes használatra szolgáló szokásos mértékű vagyontárgyait figyelmen kívül kell hagyni.

Az illeték alapjára és mértékére vonatkozó rendelkezések az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (Itv.) 12-15. §-aiban, a mentességekre, kedvezményekre vonatkozó szabályok az Itv. 16-17. § és 17/A-D§-aiban találhatók meg.

 

2. Ajándékozási illeték

 

Az illeték általános mértéke
Lakástulajdon-szerzés illetékének mértéke
18%
9%
 
    
Gépjármű, pótkocsi ajándékozása
A visszterhes vagyonátruházási illeték (ld. 3. pont) szerint kiszámított mérték kétszerese
Önálló orvosi tevékenység praxisjogának ajándékozása
18%


Mentes az ajándékozási illeték alól:

1. Az ajándékozó egyenesági rokona (ideértve az örökbefogadáson alapuló rokoni kapcsolatot is) által megszerzett ajándék. Az egyenesági rokonság azon természetes személyek között áll fenn, akik közül az egyik a másiktól származik. Felmenő egyenes ági rokonok az elődök, így a szülő, a nagyszülő, a dédszülő, míg lemenő egyenes ági rokonok: gyermek, unoka, dédunoka, azaz az utódok. A házasságon kívül született gyermeknek vérszerinti apjával és annak felmenőivel jogilag értékelhető rokoni kapcsolata csak akkor jön létre, ha családi jogállást teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat vagy utólagos házasságkötés során tett elismerő nyilatkozat, illetőleg jogerős bírói ítélet rendezi. Az egyenesági rokonságot megillető illetékmentesség kiterjed az örökbefogadással létrejött rokoni kapcsolatra is. 

2. Az ajándékozó házastársa által – házasság fennállása alatt – megszerzett ajándék, A házastársak illetékmentessége kizárólag a házastársi kapcsolatban élő személyeket illeti meg, nem részesülnek a mentességben az élettársak. 

3. A házastársi vagyonközösség megszüntetéséből származó vagyonszerzés.


Az illeték alapjára és mértékére vonatkozó rendelkezések az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (Itv.) 12-15. §-aiban, a mentességekre, kedvezményekre vonatkozó szabályok az Itv. 17. § és 17/B. §, 17/C. §-aiban találhatók meg.

 

3. Visszterhes vagyonátruházási illeték 

Általános mérték
4%
Ingatlan (lakás, egyéb ingatlan) megszerzés esetén ingatlanonként 1 milliárd forintig 4%, a forgalmi érték ezt meghaladó része után 2%, de ingatlanonként legfeljebb 200 millió forint.
Ingatlan (lakás, egyéb ingatlan) résztulajdonának szerzése esetén az 1 milliárd forintnak a szerzett tulajdoni hányaddal arányos összegére kell alkalmazni a 4%-os illetéket, illetve az ingatlanonként legfeljebb 200 millió forintot a tulajdoni hányad arányában kell figyelembe venni.
Ingatlanhoz (lakás, egyéb ingatlan) kapcsolódó vagyoni értékű jog megszerzése esetén az illetékalapból az 1 milliárd forint olyan hányadára kell alkalmazni a 4%-os illetékmértéket, illetve a 200 millió forint olyan hányadát kell figyelembe venni, mint amilyen arányt a vagyoni értékű jog értéke képvisel az ingatlan forgalmi értékében.
Vagyoni értékű joggal terhelt ingatlan (lakás, egyéb ingatlan) – ideértve a tulajdonszerzéssel egyidejűleg alapított vagyoni értékű jogot – szerzése esetén a vagyoni értékű jog értékével csökkentett forgalmi értékből az 1 milliárd forint olyan hányadára kell alkalmazni a 4%-os illetékmértéket, illetve a 200 millió forint olyan hányadát kell figyelembe venni, mint amilyen arányt a tulajdonjog értéke képvisel az ingatlan forgalmi értékében.
Belföldi ingatlanvagyonnal rendelkező társaságban fennálló vagyoni betét megszerzése esetén ingatlanonként 1 milliárd forintig 4%, a forgalmi érték ezt meghaladó része után 2%, de ingatlanonként legfeljebb 200 millió forint.
Önálló orvosi tevékenység praxisjogának megszerzése
4%
Lakástulajdon megszerzésére vonatkozó speciális szabályok
Csere esetén az elcserélt lakások értékének különbözete után az illeték mértéke 4%.
Lakás 1 éven belüli vétele és eladása esetén a két lakás értékének különbözete után 4% illetéket fizet a magánszemély
Magánszemély lakástulajdon cseréje és vásárlása esetén, ha a másik lakástulajdont a vásárlást megelőző vagy azt követő egy éven belül eladja, és a szerzett lakástulajdon forgalmi értéke az elcserélt, eladott lakástulajdon forgalmi értékénél kisebb, akkor illetéket nem kell fizetni.
Magánszemély több lakástulajdon cseréje, illetve egy éven belül több lakástulajdon vásárlása, értékesítése esetén, az illeték alapját képező értékkülönbözet megállapításánál minden egyes lakáscserével, lakásvásárlással szemben – a szerzést közvetlenül megelőző vagy követő, azonos jogcímű – a fizetésre kötelezett számára kedvezőbb illetékalapot eredményező egyetlen cserét, értékesítést lehet figyelembe venni. Ha a magánszemély a további lakáscseréivel, lakásvásárlásaival szemben az előbbi feltételeknek megfelelő, további lakáscserét, lakásértékesítést nem tud igazolni, e lakáscserék, lakásszerzések illetékkötelezettsége az általános szabályok szerint alakul.
Ingatlanforgalmazási célú ingatlanszerzés
2%
Hitelintézetek ingatlanszerzése
2%
Szabályozott ingatlanbefektetési társaságok vagyonszerzése
2%
Gépjármű tulajdonának megszerzése
Jármű hajtómotorjának teljesítménye (kW)
Jármű gyártási évétől számított kora
0-3 év
4-8 év
8 év felett
0-40
550 Ft/kW
450 Ft/kW
300 Ft/kW
41-80
650 Ft/kW
550 Ft/kW
450 Ft/kW
81-120
750 Ft/kW
650 Ft/kW
550 Ft/kW
120 felett
850 Ft/kW
750 Ft/kW
650 Ft/kW
Pótkocsi tulajdonának megszerzése
2500 kg alatt
9000 forint
2500 kg fölött
22 000 forint

Mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól 

1. Az egyenes ági rokonok (ideértve az örökbefogadáson alapuló rokoni kapcsolatot is) közötti vagyonátruházás esetén az egyenes ági rokon (ideértve az örökbefogadáson alapuló rokoni kapcsolatot is) vagyonszerzése. 

2. Ha a vagyonszerzés a házastársak egymás közötti vagyonátruházásából származik. A házastársak illetékmentessége kizárólag a házastársi kapcsolatban élő személyeket illetik meg, nem részesülnek a mentességben az élettársak. 

3. A házastársi vagyonközösség megszüntetése keretében történő vagyonszerzés mentes a visszterhes vagyonszerzési illeték alól. Az élettársak közötti vagyonmegosztásra a házastársakra irányadó mentesség nem alkalmazható. 

Az illetékmentességekre, kedvezményekre vonatkozó szabályok az Itv. 23/A-23/B. §, Itv. 23/D. §, Itv. 24. §, 26. § és 26/A. §-aiban találhatók meg.

4. Adóhatósági eljárási illetékek  

    
A gazdálkodó szervezet – ide nem értve az egyéni vállalkozót – fizetési kötelezettségének halasztására, részletekben történő megfizetésére, mérséklésére, illetve elengedésére irányuló eljárása
10 000 forint
A természetes személy – ide értve az egyéni vállalkozót – fizetési kötelezettségének halasztására, részletekben történő megfizetésére, mérséklésére, illetve elengedésére irányuló eljárása
Illetékmentes
Adóigazolás (nemleges adóigazolás), együttes igazolás (nemleges együttes igazolás) kiadása iránti eljárás
3000 forint
Ha egy beadványban több igazolást kérnek, az első példány után 3000 forint illetéket kell fizetni.
Ugyanabban az eljárásban kiadott minden további, az első példánnyal azonos tartalmú igazolás után nem kell illetéket fizetni.
Jövedelem- és illetőségigazolás kiadása iránti eljárás
Illetékmentes
Másolat, kivonat
Magyar nyelvű másolat
100 forint/oldal
Idegen nyelvű másolat
300 forint/oldal
Nem hitelesített fénymásolat
100 forint/oldal
Az adóbevallás – kivéve az elektronikus úton benyújtott adóbevallás – másolata
Illetékmentes
Első fokú határozat elleni fellebbezés
A fellebbezéssel érintett vagy vitatott összeg minden megkezdett 10 000 forintja után 400 forint, min. 5000 forint, max. 500.000 forint.
Ha a fellebbezési eljárás tárgyának értéke pénzben nem állapítható meg: 5000 forint.
A gazdálkodó szervezet – ide nem értve az egyéni vállalkozót – által az adóhatóságnál, illetve a vámhatóságnál kezdeményezett fizetési könnyítésre, adómérséklésre irányuló fellebbezés illetéke
A fellebbezéssel érintett vagy vitatott összeg minden megkezdett 10.000 forintja után 400 forint, de legalább 15.000 forint, legfeljebb 500.000 forint. Ha a fellebbezés tárgyának értéke pénzben nem állapítható meg: 15.000 forint.
Felügyeleti intézkedési iránti kérelem
A vitatott összeg minden megkezdett 10 000 forintja után 400 forint, min. 5000 forint, max. 500.000 forint.
Ha a felügyeleti intézkedés iránti kérelem tárgyának értéke pénzben nem állapítható meg: 5000 forint.
Amennyiben a felügyeleti intézkedés iránti eljárást az adópolitikáért felelős miniszter vagy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felügyeletére kijelölt miniszter folytatja le, a felügyeleti intézkedés iránti kérelem illetéke a felügyeleti intézkedés iránti kérelemmel érintett, vagy vitatott összeg minden megkezdett 10 000 forintja után 500 forint, de legalább 50 000 forint, legfeljebb 500 000 forint.
Ha a felügyeleti intézkedés iránti kérelem tárgyának értéke pénzben nem állapítható meg és az eljárást az adópolitikáért felelős miniszter vagy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felügyeletére kijelölt miniszter folytatja le, a felügyeleti intézkedés illetéke 50000 forint.
Végzés elleni fellebbezés
3000 forint (ha a végzés csak az eljárást lezáró határozat elleni fellebbezéssel együtt támadható meg, csak a határozat elleni fellebbezés illetékét kell megfizetni)
Végrehajtási kifogás
5000 forint
Végrehajtási kifogás tárgyában hozott végzés elleni fellebbezés
10 000 forint

 

5. Adóhatósági igazgatási szolgáltatási díjak

    
Adóigazolvány első igénylése
Díjmentes
Új adóigazolvány kiállítása lopás, elvesztés, megsemmisülés vagy megrongálódás miatt
3000 forint
Új START kártyák kiállítása adatváltozás, téves bejegyzés miatt
Díjmentes
Új START kártyák kiállítása lopás, elvesztés, megsemmisülés vagy megrongálódás miatt
Díjmentes
Ingatlan forgalmi értékadat szolgáltatás
Általános adatszolgáltatás
Településenként, fővárosban kerületenként
7500 Ft alapdíj + ingatlanonként 25 Ft
Részletes adatszolgáltatás
Településenként, fővárosban kerületenként
7500 Ft alapdíj + ingatlanonként 110 Ft
Specifikus és visszamenőleges adatszolgáltatás
500 000 Ft alapdíj + ingatlanonként 110 Ft
Országos éves általános adatszolgáltatás
10 000 000 Ft
Országos éves részletes adatszolgáltatás
15 000 000 Ft
Szakértői adatszolgáltatás
8000 Ft
 

6. Vagyoni értékű jogok számítása

 

Egyévi érték
A vagyoni értékű joggal terhelt dolog forgalmi értékének 1/20-ad része
Határozott időre szóló vagyoni értékű jog értéke
Egyévi érték szorozva a kikötött évek számával (max. 20)
Bizonytalan időre terjedő vagyoni értékű jog értéke
Egyévi érték 5-szöröse
Valamely személy életének, házasságának vagy özvegységének idejére terjedő vagyoni értékű jog értéke
Ha a vagyoni értékű jog jogosultja
25 évesnél fiatalabb
Egyévi érték 10-szerese
25-50 éves
Egyévi érték 8-szorosa
51-65 éves
Egyévi érték 6-szorosa
65 évnél idősebb
Egyévi érték 4-szerese
Ha a vagyoni értékű jog tartama mind a jogosult, mind a kötelezett élete, házassága vagy özvegysége idejétől függ, a fenti szorzók alkalmazásánál a két személy közül az idősebb életkora irányadó
Több egyidejűleg jogosult személy élettartamától függő időtartam esetén, ha a jogosultság a legelőször elhalt személy halálával szűnik meg, a legidősebb; ha pedig a legutóbb elhalt személy halálával szűnik meg, a legfiatalabb személy életkora irányadó
Házasság idejére terjedő vagyoni értékű jog esetén az idősebb házastárs életkora irányadó
Az időleges üdülőhasználati jog és a szállás időben megosztott használati jogának értéke
Egyévi érték annyiszor 365-öd része, ahány nap megszerzéséről a szerződés szól
Önálló orvosi tevékenység praxisjogának értéke
Szerződésben megjelölt, illetve folytatás esetén a szerző fél által bejelentett érték
Gépjárműre, pótkocsira vonatkozó haszonélvezet, használat, illetve üzembentartói jog megszerzése
A visszterhes vagyonátruházási illeték (ld. 3. pont) szerint kiszámított összeg 25%-ának megfelelő illetéket kell fizetni
Forrás: nav.gov.hu
———————————————————————————————————–
Az illetéktörvény szabályainak főbb változásai (2013)
Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2012. évi CLXXVIII. számú törvény (\”Módtv.\”)  2013. január 1-jétől jelentősen módosította az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvényt (\”Itv.\”). A változásokat – egy kivétellel – a 2013. január 1-jét követően illetékkiszabásra bemutatott, vagy más módon az állami adóhatóság tudomására jutott ügyekben, illetve indult eljárásokban kell alkalmazni. Az örökhagyó túlélő házastársának teljes öröklési illetékmentességére vonatkozó szabály ugyanakkor a 2013. január 1-jén még folyamatban lévő ügyekben is alkalmazható.
ÖRÖKLÉSI, AJÁNDÉKOZÁSI ILLETÉKET ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOK

1. Az öröklési és ajándékozási illeték számítási módjának változása
2013. január 1-jétől örökléssel és ajándékozással történő vagyonszerzésekhez kapcsolódóan összesen két illetékkulcs irányadó; egy általános mérték, valamint a lakástulajdon szerzéséhez kapcsolódó kedvezményes mérték. Az általános illetékmérték 18 %. Lakástulajdon, valamint lakástulajdonhoz kapcsolódó vagyoni értékű jog ingyenes szerzése esetén az illetékmérték 9 %.
2. Az örökhagyó túlélő házastársának illetékmentessége
Az Itv. 16. § (1) bekezdés i) pontjának 2013. január 1-jén hatályba lépett módosítása nyomán nemcsak az egyenesági rokonok, hanem a túlélő házastárs öröklése is teljes egészében, azaz értékhatártól függetlenül illetékmentessé vált. Az özvegy öröklésének mentessége – hasonlóan az egyenesági rokonok mentességéhez – kiterjed minden vagyontárgyra, így a gépjármű öröklésére is. Az Itv. 78. § (1) bekezdése pedig lehetővé teszi azt is, hogy az állami adóhatóság ezen ügyekben is fizetési meghagyás meghozatala nélkül, az illetékmentesség tényének ügyiratra történő feljegyzése mellett hozza meg döntését.
3. A takarékbetét örökléssel, ajándékozással történő megszerzése esetén érvényesülő illetékmentesség megszüntetése
2013. január 1-jétől az Itv. 16. § (1) bekezdés b) pontjának illetve 17. § (1) bekezdés g) pontjának hatályon kívül helyezésével a takarékbetét örökléssel, ajándékozással történő megszerzése nem mentesül ezen a jogcímen az illeték megfizetése alól.
4. Az egyenesági rokonok ajándékozással történő vagyonszerzésének bejelentésére vonatkozó kötelezettség megszüntetése
Az egyenesági mentességgel érintett ajándékozási ügyekben a vagyonszerzőket a mentességtől függetlenül, terhelte a vagyonszerzés állami adóhatósághoz történő bejelentési kötelezettsége. Az Itv. 11. § (2) bekezdésének módosítása megszüntetette ezt, és 2013. január 1-jétől az egyenesági rokonok közötti ajándékozási ügyleteket nem kell bejelenteni sem.
5. Az egyenesági rokon, mint megajándékozott által átvállalt terhek után fizetendő illeték
2013. január 1-jétől az Itv. 13. § (5) bekezdése külön előírja, hogy egyenesági rokonok közötti ajándékozás esetében nem lehet alkalmazni a rendelkezést. Ezáltal az egyenesági rokonok ajándékozással történő vagyonszerzése – az ajándékkal együtt átvállalt terhek mellett is – teljes egészében mentes lesz az illetékfizetési kötelezettség alól.
6. Az örökhagyó hitelezőjére irányadó speciális rendelkezés kiterjesztése a visszterhes vagyonátruházás tárgyát képező ingóhagyatékra
Az Itv. 10. § (2) bekezdése alkalmazását kiterjeszti a visszterhes vagyonátruházási illeték tárgyát képező ingó hagyatékra is.
VISSZTERHES VAGYONÁTRUHÁZÁSI ILLETÉKET ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOK
1. Visszterhes vagyonátruházás esetén egységes 4%-os illetékkulcs irányadó a vagyonszerzésre
A 2013. január 1-jét követően illetékkiszabásra bejelentett ügyekben általános, egységes illetékkulcsként 4%-ot kell alkalmazni.
Ez az illetékkulcs irányadó a lakások, illetve egyéb ingatlanok, de az orvosi praxisjog és a tartási, életjáradéki szerződés keretében megszerzett vagyon esetében is, ugyanakkor nem érinti a gépjármű visszterhes megszerzését, mert ott továbbra is a gépjármű életkora és teljesítménye határozza meg az illeték mértékét. Nem változott az sem, hogy az illeték mértéke 1 milliárd forintig 4 %, a forgalmi érték azt meghaladó része után pedig 2 %, de maximum 200 millió forint.
2. Új illetékmentesség az Itv. 26. § (1) bekezdés z) pontjában: az egyenesági rokonok (ideértve az örökbefogadáson alapuló rokoni kapcsolatot is) közötti vagyonszerzés visszterhes vagyonátruházás illeték alóli mentessége
Az új szabály mentesíti az egyenesági rokonok közötti visszterhes vagyonátruházást az illetékfizetési kötelezettség alól. Az állami adóhatóság ezen ügyekben fizetési meghagyás meghozatala nélkül, az illetékmentesség tényének ügyiratra történő feljegyzésével dönt.

A rokonságot illetően megkülönböztetünk egyensági és oldalági rokonokat. Egyenesági a rokonság azok között, akik közül az egyik a másiktól származik, oldalági rokonok azok, akiknek legalább egy közös felmenő rokonuk van, ők maguk azonban egyeneságon nem rokonok. A rokonságot megalapíthatja tehát a vér szerinti leszármazás biológiai ténye, ezen kívül az örökbefogadás és a hatóságilag jóváhagyott jognyilatkozat (apaság elismerése) is. Közeli hozzátartozói kör tágabb, közeli hozzátartózónak számít: a házastárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és neveltgyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő, valamint a testvér; hozzátartozó továbbá: az élettárs, az egyeneságbeli rokon házastársa, a jegyes, a házastárs egyeneságbeli rokona és testvére, valamint a testvér házastársa.
3. A 35. életévét be nem töltött fiatal első lakástulajdon (tulajdoni hányad) szerzéséhez kapcsolódó illetékkedvezménye értékhatára és a kedvezmény mértéke jelentősen nő
Az illetékkedvezmény alkalmazhatóvá vált abban az esetben, ha vásárolt egész lakástulajdon forgalmi értéke 15 millió forintot nem haladja meg (a korábban érvényes 8 millió forint helyett) és a kedvezmény összege – értékhatár megkötés nélkül – a fizetendő illeték 50 %-áig terjed.
4. A lakáscsere illetékszabályainak változása
Az Itv. 21. §-ában található a lakástulajdonok cseréjére vonatkozó szabályozása jelentősen átalakult. A törvény a cserét pótló vétel szabályait rendeli alkalmazni a lakástulajdonok cseréje esetén is. Az illeték alapja ennek megfelelően az elcserélt lakástulajdonok forgalmi értékének különbözete, az illetéket a szerző félnek kell megfizetnie, azaz nem kell már a lakástulajdonok cseréje esetén sem arányosítani az illetéket. (A lakáscsere illetékkötelezettségéhez szorosan kapcsolódik azonban a következő pontban részletezett mentesség is.)
5. Új illetékmentesség az Itv. 26. § (1) bekezdés y) pontjában: a negatív illetékalap mentessége lakástulajdonra vonatkozó csere, cserét pótló vétel esetén
2013. január 1-jétől új illetékmentesség került a törvény szabályai közé, amely lakástulajdon cseréje és a cserét pótló vételi kedvezmény esetén az ún. negatív illetékalapot eredményező ügyleteket mentesíti az illeték alól. Ezen mentesség alapján, ha a vagyonszerző a lakás cseréje vagy egy éven belüli értékesítése/vásárlása esetén alacsonyabb forgalmi értékű lakást szerez, akkor ez után visszterhes vagyonátruházási illetéket nem kell fizetnie. Az illetékmentesség kizárólag magánszemélyek számára biztosított.
Lásd ehhez még Süliné Dr. Tőzsér Erzsébet: A visszterhes vagyonátruházási illetékre vonatkozó jogszabályi rendelkezések értelmezése lakástulajdon vásárlása esetén http://www.debreceniitelotabla.hu/ Szakmai anyagok/Polgári Kollégium)
6. Új illetékmentesség az Itv. 26. § (1) bekezdés x) pontjában: a visszlízing ügyletek mentessége
A mentesség az ingatlannak – a futamidő végén tulajdonjog átszállást eredményező lízingszerződés keretében történő – megszerzését mentesíti a visszterhes vagyonátruházási illeték alól, ha a lízingbevevő, a lízingszerződés megkötéséig az ingatlan tulajdonosa volt, és a tulajdonjoga a lízingszerződés megkötése érdekében került a lízingbeadónak átadásra.

(Lásd ehhez még a weblapon található, a lízing ügyletekről szóló bejegyzést.) 

7. A feltűnő értékaránytalanság mellett kötött ügyletek illetékére vonatkozó speciális szabály eltörlése
Az Itv. 23/C. §-ában található szabály hatályon kívül került.
8. A termőföld tulajdonjogának megszerzésére vonatkozó az Itv. 26. § (1) bekezdés p) pontjában található illetékmentességi szabály pontosítása
A mentességet mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv által kiadott nyilvántartási (regisztrációs) számmal rendelkező őstermelő mellett, már az egyéni mezőgazdasági vállalkozók és a családi gazdálkodók is kérhetik a fizetési meghagyás jogerőre emelkedéséig.
A kedvezmény feltételeinek teljesítésére előírt kezdő időpont módosult. Már nem a vásárlás időpontjától, hanem a birtokbaadás időpontjától kell teljesíteni az 5 éves időtartamra szóló elidegenítési és hasznosítási kötelezettséget, ezáltal a mentesség a mezőgazdasági termelőtevékenység sajátosságaihoz jobban igazodik.
Rögzítésre került, hogy a kisajátítást, a kisajátítás alapjául szolgáló közérdekű célra történő elidegenítést és a birtokösszevonási célú önkéntes földcserét a törvény nem minősíti olyan elidegenítésnek, amely alapján a vagyonszerző terhére a kétszeres mértékű illetéket kell előírni. Amennyiben a vagyonszerző az 5 éves időtartamon belül elhalálozik, akkor az örökösöket kétszeres mértékű illetékkel sújtani nem lehet.
Amennyiben a vagyonszerzők az előírt és általuk vállalt feltételeket csak a termőföld meghatározott tulajdoni hányadára teljesítik, akkor a kétszeres mértékű illetéket az Itv. 2013. január 1-jétől hatályos 26. § (18) bekezdése alapján csak azon tulajdoni hányad vonatkozásában kell megfizetniük, melyre a korábban vállalt feltételeket nem teljesítették.
A termőföld fogalma is módosult a termőföldről szóló törvény meghatározásával egyezően.
9. A sportcélú illetékmentességgel kapcsolatos Itv. 26. § (1) bekezdés r) pontjában szabályok pontosítása
2013. január 1-jétől rögzítésre került a jogszabályban, hogy a tulajdonjog mellett az ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jog(ok)ra is kiterjed a mentesség, illetve az Itv. 26. § (7) bekezdésének szankciója is összhangba kerül az Itv. 26. § (1) bekezdés r) pontjában előírt feltételekkel.
A Módtv. emellett pontosította azt is, hogy a sporttárgyú illetékmentességek nem sporttelepre, hanem sportcélú ingatlanokra vonatkoznak.
ELJÁRÁSI ILLETÉKKEL KAPCSOLATOS VÁLTOZÁSOK

1. Az adóhatóságnál, vámhatóságnál indított fizetési könnyítésre, mérséklésre irányuló eljárás illetékének változása
A magánszemélyek és az egyéni vállalkozók által 2013. január 1-jét követően előterjesztett fizetési könnyítési, mérséklési kérelmek illetékmentessé válnak. Az Itv. 29. § (8) bekezdésébe beiktatott új rendelkezés alapján ugyanakkor a gazdálkodó szervezetek által az adóhatóságnál illetve a vámhatóságnál előterjesztett ilyen jellegű kérelmek után 10 000 forint eljárási illetéket kell fizetni.
A gazdálkodó szervezetek esetében a fizetési könnyítési, adómérséklési döntések elleni fellebbezésre speciális mérték irányadó. Ezek esetében az illetékminimum 15000 forint.
2. Adóbevallás másolata illetékmentessé vált
A 2013. január 1-jét követően előterjesztett, az adóbevallás másolatának kiadására irányuló kérelmek illetékmentesek. Az elektronikus úton benyújtott adóbevallások esetén a mentesség nem érvényesül.
3. Közigazgatási hatósági eljárási illetékkötelezettség a kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasítása illetve illeték meg nem fizetése kapcsán történő eljárás megszüntetés esetén
Az Itv. 28. § (2) bekezdés a) pontjának módosítása egyértelművé teszi, hogy azon esetekben, amikor az eljáró közigazgatási szerv a beérkezett kérelmet érdemi vizsgálat nélkül elutasítja, az illetékkötelezettség sem marad a továbbiakban fenn. Nem áll fenn az illetékkötelezettség akkor sem, amikor a hatóság épp az illeték meg nem fizetését szankcionálja azzal, hogy az eljárást a megszünteti. Nem jár eljárási illetékkötelezettséggel az eljárás megszüntetése sem, ha arra azért kerül sor, mert a kérelem érdemi vizsgálat nélkül történő elutasításának lett volna helye. Az Itv. 2013. január 1-jétől hatályba lépő új 80. § (1) bekezdés k) pontja alapján ezen esetekben az illeték visszatérítésének és törlésének is helye van.
4. Egyéb eljárási illetéket érintő változások
Az Art. szerinti felügyeleti intézkedés iránti kérelem illetékét illetékbélyeggel kell megfizetni, ha az eljárást az adópolitikáért felelős miniszter, vagy a NAV felügyeletére kijelölt miniszter folytatja le.
2013. január 1-jét követőn előerjesztett bírósági eljárási illeték utólagos elszámolással történő megfizetésére irányuló kérelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnöke helyett a gazdálkodó szervezet székhelye szerint illetékes megyei (főárosi) adóigazgatóság engedélyezheti.
Jelentően átalakul az Itv. Mellékletének XV. alcímében található építésügyi és az építésfelügyeleti hatósági eljárások illetékének szabályozása.
Módosult a csőd- és felszámolási eljárás illetéke. A csőeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló 1991. évi XLIX. törvény 3. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott és jogi személyiséggel rendelkező gazdálkodó szervezetek felszámolási eljárásának illetéke 80 000 forint, csőeljárásának illetéke 50 000 forint, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdálkodó szervezet esetében pedig a felszámolási eljárás illetéke 30 000 forint, a csőeljárás illetéke 30 000 forint. Az Itv. Melléklete alapján felszámolói névjegyzékbe vétel valamint az ott vezetett adatokról kiállított hatósági bizonyítvány illetéke 8000 illetve 5000 forint.
EGYES ELJÁRÁSI SZABÁLYOK VÁLTOZÁSA
1. Gépjármű pótkocsi tulajdonjogának, vagyoni értékű jogának megszerzésére vonatkozó területi hatály
A törvény területi hatályáról rendelkező az Itv. 2. § (2) bekezdésében található szabály módosítása alapján a gépjármű és pótkocsi tulajdonjogának, vagyoni értékűjogának megszerzése tekintetében az ajándékozási és visszterhes vagyonátruházási illetékre vonatkozó rendelkezéseket akkor kell alkalmazni, ha a gépjárművet, pótkocsit belföldön vették nyilvántartásba, feltéve, hogy nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik.
2. Az illetékelőeg jogintézményének megszüntetése
Az illetékelőeg jogintézménye megszűnt, a vagyonszerző részére a földhivatali eljárás lezárulta után, azaz a tényleges vagyonszerzést követőn kerül az illeték kiszabásra.
3. A törlés, visszatérítés szabályainak változása
Több helyen módosult az illetéktörlés, visszatérítés szabályozása. Így a 80. § (1) bekezdésének b) pontja kiegészül azzal az esettel, amikor a bíróság a jogügylet érvénytelenségét állapítja meg. A 80. § (1) bekezdés c) pontjának szövege pedig kiegészül a felek általi felbontás illetve a felmondás esetével, egyértelműé téve ezáltal, hogy minden olyan esetben, amikor a szerződés bármely okból történő megszűése nyomán az ingatlan-nyilvántartási állapot helyreáll, az illeték visszatérítésének, törlésének van helye.
4. Az illetékmentességek, -kedvezmények igénybevételhez kapcsolódó nyilatkozat, igazolás előerjesztésének határideje
A törvény az egységes szabályozás megteremtése érdekében az illetékmentességek, -kedvezmények igénybevételéhez kapcsolódó nyilatkozat, igazolás előerjesztésének lehetőségét több helyen is a fizetési meghagyás jogerőre emelkedésének időpontjához, mint legkésőbbi időponthoz köti.

Forrás: Itv. és NAV

Közzétéve: Andrea Egertz

I am a Hungarian attorney at law practicing in Budapest. I specialize in real property law and real property financial lease transactions. Besides, I have done some research on fintech law while studying EU law at Kings College London. I focused on the changing legislation on electronic payments in the financial industry, the second Payment Services Directive (PSD2). Currently I am engaged in understanding the regulatory framework of the crypto industry with focusing on the MicaR and its background. I regularly follow EBA’s newsletters, the technical standards and guidelines it issues. I also had the chance to advise an industry leading pharmaceutical company regarding MAs, SOPs and advertisement of pharmaceutical products for human use. I also advised a company selling and marketing animal pharmaceuticals. Besides, I am also familiar with the compliance requirements of insurance brokers. I have advised the affiliate of an Austrian based industry leading insurance broker company regarding compliance issues; I represented them before the MNB (the Hungarian National Bank acting as supervisory authority), prepared SOPs and settled disputes of complaints before the Conciliation Board. I like solving problems, finding the best option for clients.

Hozzászólás