A jelenleg hatályos jogszabályok szerint nincs törvényi tiltás arra vonatkozóan, hogy a pénzügyi szervezetek díj-, jutalék- vagy költségemelés formájában áthárítsák az illetéket az ügyfelekre. Díjmódosításkor azonban szigorú jogszabályi feltételeket kell figyelembe venniük, és az emelés mértéke nem haladhatja meg az illeték mértékét.
Az illeték ügyfélre történő áthárítása a következő esetekben felel meg a jogszabályoknak:
A pénzügyi szervezet
a) a szerződés külön pontjában konkrétan felsorolja azokat a feltételeket, amelyek valamelyikének bekövetkezése esetén jogosult a díjemelésre (például az illeték áthárításánál: a jogszabályok változása vagy új közteher bevezetése);
b) nem vezet be új díjat a hatályban lévő szrződésben;
c) nem változtatja meg a díjszámítási módot a hatályban lévő szerződésben;
d) a módosítás hatályba lépését megelőzően legalább két hónappal írásban értesíti a módosításról az ügyfelet;
e) a módosítást a hatályba lépése előtt legalább 15 nappal közzéteszi (ügyfelek számára nyitva álló helyiségében, honlapján);
f) a hirdetményben tájékoztatja az ügyfeleket, hogy melyik díj és milyen mértékben/összegben változik, továbbá a módosítás okáról (például: illetékfizetési kötelezettsége a pénzügyi szervezetnek).
A pénzügyi szervezet az ügyfél felé csak olyan díjat, költséget számíthat fel a pénzforgalmi típusú tranzakciókkal (például átutalás számláról, bankkártyával készpénzfelvétel) kapcsolatban, amelyet a felek rögzítettek a szerződésben, vagy a szerződéshez kapcsolódó dokumentumokban (például üzletszabályzat, általános szerződési feltételek, kondíciós lista, hirdetmény stb.). Ezeken felül új díj nem vezethető be a hatályban lévő szerződésben.
A díjakat alapvetően háromféle módon lehet meghatározni:
– fix összegben (például: 10 Ft/tranzakció),
– százalékos mértékben (például: 0,3 %), vagy
– a kettő kombinációjával (0,3 % +10 Ft).
Ezek a díjak számítási módját jelentik, melyet a pénzügyi szervezet a szerződés fennállása alatt nem változtathat meg.
A díjmódosításról annak hatálybalépése előtt két hónappal kell tájékoztatni az ügyfelet, papíron vagy más tartós adathordozón keresztül. A tájékoztatás legjellemzőbb módja, hogy a havonta kiküldésre kerülő számlaforgalmi kivonatban közli a szolgáltató a módosítást.
Ezen kívül, legalább 15 nappal a módosítás hatályba lépése előtt a pénzügyi szolgáltatónak közzé kell tennie az erről szóló hirdetményét.
Az ügyfél – a módosítás hatálybalépése előtti napig – jogosult a keretszerződés azonnali, díj-, költség- vagy egyéb fizetési kötelezettségmentes felmondására. Erről a pénzügyi szolgáltató köteles az ügyfelet tájékoztatni.
A felmondást írásban kell közölni.