Átháríthatják-e a pénzügyi szervezetek a tranzakciós illetéket?

A jelenleg hatályos jogszabályok szerint nincs törvényi tiltás arra vonatkozóan, hogy a pénzügyi szervezetek díj-, jutalék- vagy költségemelés formájában áthárítsák az illetéket az ügyfelekre. Díjmódosításkor azonban szigorú jogszabályi feltételeket kell figyelembe venniük, és az emelés mértéke nem haladhatja meg az illeték mértékét.
Az illeték ügyfélre történő áthárítása a következő esetekben felel meg a jogszabályoknak:
A pénzügyi szervezet
a) a szerződés külön pontjában konkrétan felsorolja azokat a feltételeket, amelyek valamelyikének bekövetkezése esetén jogosult a díjemelésre (például az illeték áthárításánál: a jogszabályok változása vagy új közteher bevezetése);
b) nem vezet be új díjat a hatályban lévő szrződésben;
c) nem változtatja meg a díjszámítási módot a hatályban lévő szerződésben;
d) a módosítás hatályba lépését megelőzően legalább két hónappal írásban értesíti a módosításról az ügyfelet;
e) a módosítást a hatályba lépése előtt legalább 15 nappal közzéteszi (ügyfelek számára nyitva álló helyiségében, honlapján);
f) a hirdetményben tájékoztatja az ügyfeleket, hogy melyik díj és milyen mértékben/összegben változik, továbbá a módosítás okáról (például: illetékfizetési kötelezettsége a pénzügyi szervezetnek).
 A pénzügyi szervezet az ügyfél felé csak olyan díjat, költséget számíthat fel a pénzforgalmi típusú tranzakciókkal (például átutalás számláról, bankkártyával készpénzfelvétel) kapcsolatban, amelyet a felek rögzítettek a szerződésben, vagy a szerződéshez kapcsolódó dokumentumokban (például üzletszabályzat, általános szerződési feltételek, kondíciós lista, hirdetmény stb.). Ezeken felül új díj nem vezethető be a hatályban lévő szerződésben.

A díjakat alapvetően háromféle módon lehet meghatározni: 

– fix összegben (például: 10 Ft/tranzakció), 
– százalékos mértékben (például: 0,3 %), vagy 
– a kettő kombinációjával (0,3 % +10 Ft). 

Ezek a díjak számítási módját jelentik, melyet a pénzügyi szervezet a szerződés fennállása alatt nem változtathat meg.
A díjmódosításról annak hatálybalépése előtt két hónappal kell tájékoztatni az ügyfelet, papíron vagy más tartós adathordozón keresztül.  A tájékoztatás legjellemzőbb módja, hogy a havonta kiküldésre kerülő számlaforgalmi kivonatban közli a szolgáltató a módosítást.
Ezen kívül, legalább 15 nappal a módosítás hatályba lépése előtt a pénzügyi szolgáltatónak közzé kell tennie az erről szóló hirdetményét. 
Az ügyfél – a módosítás hatálybalépése előtti napig – jogosult a keretszerződés azonnali, díj-, költség- vagy egyéb fizetési kötelezettségmentes felmondására. Erről a pénzügyi szolgáltató köteles az ügyfelet tájékoztatni.
A felmondást írásban kell közölni.

Forrás: http://www.felugyelet.mnb.hu, a pénzügyi tranzakciós illetékről szóló 2012. évi CXVI. törvény

Közzétéve: Andrea Egertz

I am a Hungarian attorney at law practicing in Budapest. I specialize in real property law and real property financial lease transactions. Besides, I have done some research on fintech law while studying EU law at Kings College London. I focused on the changing legislation on electronic payments in the financial industry, the second Payment Services Directive (PSD2). Currently I am engaged in understanding the regulatory framework of the crypto industry with focusing on the MicaR and its background. I regularly follow EBA’s newsletters, the technical standards and guidelines it issues. I also had the chance to advise an industry leading pharmaceutical company regarding MAs, SOPs and advertisement of pharmaceutical products for human use. I also advised a company selling and marketing animal pharmaceuticals. Besides, I am also familiar with the compliance requirements of insurance brokers. I have advised the affiliate of an Austrian based industry leading insurance broker company regarding compliance issues; I represented them before the MNB (the Hungarian National Bank acting as supervisory authority), prepared SOPs and settled disputes of complaints before the Conciliation Board. I like solving problems, finding the best option for clients.

Hozzászólás